woensdag 23 januari 2008

Mexicaanse Mandala



Deze mandala heb ik voor Barbara geschilderd. Barbara heb ik op een Mexico reis ontmoet een paar jaar geleden. Zij zou het blauwe huis van Frida Kahlo bezoeken en volgens Barbara moest ik eerst de film zien en daarna het huis. Ik luisterde. Thuis kocht ik de dvd, stopte die in een laadje en bekeek hem pas toen ik weer een Mexico op mijn schema had. Ik was zeer onder de indruk!
In Mexico City bezocht ik het blauwe huis, alleen, en alles maakte veel indruk op me.
Het was een bijzondere ervaring; dezelfde trapleuning vast te houden die zij ooit ook had vastgehouden..... De mooie kunstwerken........De intens blauwe kleur van de muren.................De katten in de tuin........alles.
Thuis heb ik de film weer gekeken met mijn man en deze keer kwam hij echt helemaal binnen.Ik was "verkocht" voor de rest van mijn leven.

Barbara vroeg me een mandala voor haar te schilderen en wat kon ik beter schilderen dan een Mexicaanse-Frida geïnspireerde mandala?
In de mandala vind je 2 bladeren terug van 2 schilderijen van Frida.
De bloemen zijn een variant op de mexicaanse zonnebloem, die er overigens helemaal niet als een zonnebloem uitziet, meer als een klein kleurig margrietje.
Ik wilde eerst de zwaluw erin verwerken, maar ik kon niet voor de dode zwaluw kiezen, dat voelde niet goed. Dus koos ik een kolibrie.(Ik volg altijd mijn intuïtie).

Ik heb deze mandala met heel veel plezier geschilderd.
Sindsdien ben ik al weer 2 keer in het blauwe huis geweest en ik denk dat ik er nog wel eens zal komen. Ik hou van Mexico. I hou van Frida.



Hier zijn de 2 schilderijen en de 2 bladeren.

Geen opmerkingen: