donderdag 27 december 2007

Oranje




De sinaasappel is ook een oud symbool voor de liefde, wordt door sommige kunstenaars als alternatief gebruikt voor de verboden paradijsvrucht.
Hierboven een voorbeeld van een mandala uit de natuur.


Oranje is een secundaire kleur die zich in het spectrum tussen rood en geel bevindt. De kleur kan dan ook door menging verkregen worden met deze twee kleuren.Hieronder zie je de overgang van rood naar geel.


Oranje, een zeer positieve kleur die niet beangstigend is, zoals rood dat kan zijn. Oranje is ook de kleur van de genezing , vitaliteit, vrolijkheid, feest, warmte beweging en rijkdom.
Oranje hoort bij het getal 2 en bij het Tweede chakra: , het sacraal chakra of heiligbeen chakra, bevindt zich in het bekken, vlakbij het heiligbeen, onder je navel. Het staat voor zuivere levenskracht, sexuele energie en ons vitale welzijn.
De mandala hieronder heb ik voor iemand gemaakt van wie ik de geboortedatum niet wist.Ik ken deze persoon zelf ook nauwelijks. Achteraf bleek de kleur heel goed gekozen. De vriendin , die mij gevraagd had deze mandala te maken had één verzoek; of er een Ganesha in mocht. Eigenlijk werk ik nooit op deze manier, maar de leidraad en het gebrek aan leiding van de geboortedatum, gaf een onvermoede vrijheid, die er voor zorgde dat ik met veel plezier en inspiratie aan deze mandala heb gewerkt.


Geen opmerkingen: